Про психологічної зрілості людини судять по його відношенню до грошей. Кожному з батьків має бути прищепити дитині почуття відповідальності за матеріальну частину життя. Про кишенькові гроші і про те, як правильно ними скористатися відає психолог Світлана Забегайлова.
Багато предки не обговорюють з дітьми грошові питання, не знаючи, мабуть, з якого боку підійти до даної різнопланової темі. Однак виховати у малюка правильне ставлення до грошей і матеріальних цінностей, навчити його бути критичним і врівноваженим в бажаннях і розтратах так само важливо, як навчити читати і писати.
Для чого ж дитині необхідні засоби і коли вони стають необхідністю?
Чим старше стає дитина, тим краще розуміє, що для виконання власного бажання він зобов’язаний вести себе певним чином: бути вихованим, щоб тато дозволив погуляти, чи не сваритися з матір’ю, щоб досягти її розташування. Але скоро дитина помічає, що є певний універсальний метод, який допомагає виконати величезну кількість бажань, – засоби. Від засобів залежить справжня свобода і незалежність. І безпосередньо з цього моменту дитина повинна долучитися до отримання подальшого головного грошового досвіду – витрачання засобів і проби порівнювати свої бажання з конкретною можливістю. Єдиний метод навчити малюка мудро поводитися з засобами – це віддати йому їх в руки. Він навчається вважати, планувати, оцінювати працю батьків. Можливо, безпосередньо після цього в родині буде витрачатися менше засобів. Принциповим питанням тут є не фактично вік малюка, а рівень його психологічної зрілості. Якщо малюк спрямовується до самостійності, якщо осмислює, для чого ж потрібні гроші, звідки вони беруться, якщо він осмислює свої потреби і може досить чітко формулювати свої бажання, то він уже готовий до отримання власних перших кишенькових грошей. Найчастіше це цілком мудрий вік – приблизно шість-сім років.
Правильні слова про гроші
- Кишенькові гроші допоможуть тобі стати найбільш самостійною людиною.
- Сума твоїх кишенькових грошей – 200 гривень. Отримувати їх ти будеш раз на тиждень. Перерахунок «платні» ми будемо робити раз на рік в день твого народження (1 січня, 1 вересня). Підвищення суми при дурному її витрачання неймовірно.
- Чи не будеш дотримуватися правил, брехатимеш нас, ми на час зменшимо «платню».
- Чим краще ти будеш навчатися розпоряджатися своїми засобами, тим швидше у тебе з’являться нові привілеї.
- З засобами можна робити ось що: вважати їх, заробляти, економити, ділитися, примножувати і витрачати – всього 6 справ. Всьому цьому ми спробуємо тебе навчити.
- Кожні три місяці ми будемо перевіряти, як розвиваються твої грошові навички, і з’ясовувати, що ти заслужив.
Як надавати кишенькові засоби?
Кишенькові гроші – це, звичайно, не зарплата не премія. Це навчальний інструмент, за допомогою якого не стільки задовольняються всі забаганки, скільки прищеплюються навички відповідального ставлення до грошей. Дитина навчається прораховувати і свої події, і наслідки цих подій. Якщо ви помічаєте, що ваша дитина починає перетворюватися в вимагача, що він з якихось причин затверджується в непорушності власного права на постійне отримання кишенькових грошей, позбавляйте його виплат частково або цілком. Поставте на полицю три скарбнички: «Витрати», «Заощадження», «Гроші на благі справи».
Скарбничка «Витрати»
призначена для потреб малюка, вона може витрачатися їм під вашим наглядом (це не означає, що ви вручаєте дитині спільно з засобами план подій, але ви зможете підказати, як краще застосовувати засоби), ваша мета зробити малюка найбільш відповідальним у розтратах.
Скарбничка «Заощадження»
навчить малюка бути передбачливим і економним, вона може бути створена для довгострокових планів (літній табір, навчання) і дорогих покупок (ролики, велосипед). Якщо в даній скарбничці збереться пристойна сума, ви зможете запланувати похід в банк, щоб відкрити рахунок на ім’я дитини. Можна навіть придумати заохочення: кожен гривня, який малюк поміщає в банк, ви компенсуєте йому іншим гривнею.
Скарбничка «На благі справи»
призначена для благодійності, дарів приятелям і підтримки бабусі або батькам, коли у них з’являються труднощі. Ці гроші мають навчити малюка бути уважним до інших, піклуватися і щедрість. Порахуйте разом, скільки покласти в скарбнички. Якщо дитина ще надзвичайно малий, краще уникати важких розрахунків і класти по одній третині в кожну скарбничку. Ці правила повинні ставитися до всіх грошей, які виникають у малюка, якщо вони не даються на якусь конкретну покупку. За скарбничку розкладаються і засоби, придбані від родичів або знайомих, і 1-і підробітку малюка (іншими словами будь-які готівкові, які виявляються в дитячих руках). Якщо ви з самого початку не введете настільки тверді правила для всіх засобів, придбаних дитиною, то до дванадцятирічному віку вам доведеться вести важкі переговори з «просунутим» аналітиком.
Кишенькові гроші потрібні для придбання навичок поводження з ними, але не для задоволення потреб
Скільки надавати дитині засобів?
Зрозуміло, що відповідь залежить від матеріального становища кожної конкретної сім’ї. Кишенькові гроші, це, звичайно, не повноцінна «зарплата». Вони даються малюкові не для того, щоб він задовольняв всі свої потреби, адже ви продовжуєте цілком його забезпечувати. Кишенькові засоби передбачені для придбання навичок поводження з ними. Тому суми не повинні бути великими. З іншого боку, дитина повинна мати можливість хоч що-небудь купувати на цю суму. Розмір «щомісячного заробітку» можна розрахувати, відштовхуючись від віку малюка, наприклад, по 30-50 гривень за кожен рік його життя. Отримана сума повинна видаватися раз на тиждень. Шестирічний малюк може отримувати приблизно 200-350 гривень в тиждень. Коли він розкладе цю суму за трьома скарбничку, на вільні розтрати у нього залишається 60-100 гривень. Маленьким дітям краще надавати маленькі суми і частіше – вони ще не можуть заглядати далеко вперед, складати перспективні плани і терпляче дотримуватися їх. У міру дорослішання малюка кількість видаваних йому за один раз засобів на кишенькові витрати зобов’язана зростати, як і інтервали між «получки».
За що не можна платити
- Шкільна успішність і кишенькові засоби – різні речі: оцінка не зобов’язана перевтілитися в предмет торгу. Згодом ці самі «п’ятірки» можуть стати самоціллю – дитина не буде зосереджений на отриманні знань, головними стануть самі оцінки та їх кількість. Добути їх можна не тільки чудовою навчанням, а винахідливістю і винахідливістю (шпаргалки і списування). Втім, ви зможете заохотити малюка в кінці року за підсумкові оцінки, похваливши його за докладені старання або преміювати якісь незвичайні заслуги, припустимо, перемогу на олімпіаді.
- Ще один пункт з «чорного переліку справ», які не можна матеріально нагороджувати, – це допомога батькам по дому. Дитині необхідно навчитися турбуватися про інших, допомагати їм ще до того, як він почне отримувати свої 1-і кишенькові засоби.
- У цьому ж переліку догляд за членами сім’ї і своїми сімейними тваринами. Любов до кого б то не було за засоби, носить абсолютно іншу назву.
Як дитина може підробляти?
Якщо сума, що видається дитині на кишенькові витрати, не покриває всі його потреби або він хоче купувати щось дороге, надайте йому можливість підробити і, відповідно, швидше просунутися до заповітної мети. Ось, деякі поради.
«Субпідряд» Якщо ваша робота дозволяє, підключіть малюка до ролі в ній, ви зможете знайти для нього будь-які повинності.
Наприклад, розкладати друковані мат-ли по конвертах, наклеювати марки, сортувати документи і навіть точити вам олівці. Можна також доручити дитині, вносити адреси в ваш кишеньковий комп. Діти цікаві і допитливі, але в той же час непосидючі і недостатньо уважні. Тому, почавши якусь справу, дитина може жваво втомитися, йому може набриднути те, що він почав робити, якщо довірена робота дуже важка або на виконання її потрібно багато часу. Тому спочатку дайте маленьке завдання, на виконання якого піде не більше 15 хвилин для 6-річних і 20-30 хвилин – для 8-річних. При оплаті обмежтеся маленькими сумами. Навіть якщо ви зможете оплатити більше, не робіть цього: 5-10 гривень за виконану справу – «червона ціна» для 6-річних, а для 8-річних – 10-15 гривень.
«Особлива робота» Прибирання в кімнаті повинна бути звичайною повинністю малюка, а виплачувати йому можна за педантичне складання вашого одягу, за розбір ящиків шафи, куди ви протягом року скидали будь-яку дрібницю, за чистку вашого взуття, за розстановку на полицях книжок або дисків. «Особливою роботою» можливо висаджування розсади навесні, прибирання садових меблів восени, якась допомога по дому родичам або приятелям. Список оплачуваної роботи можна вивісити в їдальні. Якщо хто-небудь з дітей поскаржиться на нудьгу, запропонуйте йому вибрати роботу з переліку і пообіцяйте оплатити за неї засоби, які можна економити, витрачати або віддавати. Якщо дитина отримує кишенькові засоби, то предки не зобов’язані пов’язувати їх з його доп заробітком.
«Робота» поза домом Прогулянки з собакою, годування рибок або морських свинок будинку – це повинність, а вигулювання або купання сусідських вихованців – можливість підробити. Допоможіть дітям надрукувати і розвісити оголошення про послуги, які вони бажали б запропонувати. Поговоріть з приятелями або сусідами і запропонуйте їм допомогу за маленьку плату. У людей є гроші, щоб оплатити за ці сервіси, у вас є мудрі тарифи. Якщо вони оцінюють свій час і довіряють вам, то «угода» цілком може відбутися. Але на перших порах вам, природно, необхідно буде контролювати діяльність своєї дитини. До речі, така робота надзвичайно подобається дітям, тому що чудове її виконання не тільки поповнює скарбничку, але і викликає в оточуючих почуття поваги до «працівникові».
Гроші – важіль події?
- Не можна заохочувати або карати засобами, адже ваша мета – прищепити корисні грошові повадки. Кишеньковий бюджет малюка не зобов’язаний бути пов’язаний ні з його поведінкою, ні з його допомогою по дому, ні з його навчанням в школі. Якщо ці засоби служать для малюка заслугою або покаранням за щоденні справи, він відволікається від основної мети – набуття навичок поводження з засобами.
- Але якщо накладене обмеження на суму кишенькових грошей обґрунтовано і з’єднане безпосередньо з грошовим вихованням, то воно має бути зрозуміло дитині і призначено після пояснення йому його помилки.
- Зменшення виплати – незвичайна міра, яка може бути призначена, наприклад, лише за брехню або злодійство.
Чи потрібно обговорювати з дітьми фінансові питання і залучати їх до складання сімейного бюджету?
Раз ви даєте дитині засоби на кишенькові витрати, означає, він «доріс» до усвідомлення, що засоби потрібні не тільки для «задоволень» і що існує безліч потрібних витрат. Тому його важливо знайомити з особливостями сімейного бюджету. Але, звичайно, не варто обговорювати з малюком дуже важкі для його розуміння питання.
дворічній дитині досить знати, що тато працює, заробляє засоби, на них можна купувати що-небудь в магазині.
Малюк 5-6 років вже трохи вміє рахувати і здатний робити 1-і покупки під наглядом матері. Він розуміє, що у кожної монети є своя цінність, і приблизно знає, що на ці засоби можна купити.
Чим старше дитина, тим ширший його пізнання в товарно-грошових відносинах і тим світліше він осмислює роль засобів у взаєминах людей. Тим не менш ви не зобов’язані залучати малюка до дискусії таких тем, як платне зцілення, народження ще 1-го члена сім’ї, переїзд або покупка машинки. Обговорюйте з дітками звичайні, доступні її розумінню речі, але не болючі теми. Розкажіть дитині, скільки коштує пакет молока або кілограм картоплі, складіть з малюком перелік потрібних покупок і вирушайте в магазин. Прищеплювати дитині почуття відповідальності, розкажіть йому, що таке квартплата, скільки витрачається на одяг, продукти, транспорт та інше. Візьміть в руки мандарин, нехай малюк уявить, що це місячний дохід сім’ї, розділіть фрукт на часточки і наочно покажіть: ця частка йде на бензин, ця – на навчання брату і так далі. Складіть перелік продуктів, які ви купуєте в магазині, і попросіть малюка поділити їх за двома колонкам: основні потреби сім’ї (справжнє годування, ліки, предмети гігієни, одяг), другорядні потреби (цукерки, іграшкова залізниця).
З дитиною 4-5 років можна пограти в цікаву гру Разом обведіть олівцем розкладені на щільному аркуші картону монетки, виріжте ножицями придбані гуртки, напишіть на їх числа. Потім організуйте «магазин». Нехай дитина буде торговцем. Попросіть його допомогти вам вибрати «товар», розплатитеся «грошима», попросіть віддати вам «здачу». Потім помінятися ролями. Таким чином ви не тільки допоможете сформувати уявлення про ринкові відносини, але і закріпіть навички рахунку, розвинете мова малюка, обіграєте ситуації, з якими малюк може зіткнутися в реальному житті.
Як навчити малюка осмислювати вартість засобів?
Тверезе ставлення до грошей прибуває способом проб і помилок. Виховати таке ставлення можна довірою і відсутністю невеликий опіки. Як тільки дитина отримала свої 1-і засоби, обговоріть з ним, на який термін вони йому видані і що він може на їх купувати. При цьому коло заборонених покупок окресліть відразу і твердо. Запитайте, на що він бажав би витратити власний капітал.
Обговоріть, чи вистачає у нього засобів на бажане. Важливо шанобливо слухати малюка не сміятися над його непрактичностью. Не читайте нотації – «наслідки» допоможуть йому куди краще. І якщо на наступний же день дитина скаже вам, що витратив усі кишенькові засоби, повідомте йому, що ви шкодуєте, але ця сума, була дана йому на тиждень і він зобов’язаний навчатися надалі контролювати свої бажання, порівнювати їх з можливостями. Помилкою в даному варіанті будуть ваш гнів і позбавлення малюка кишенькових грошей, адже на початковому етапі промахи неминучі. Вам доведеться набратися терпіння і приготуватися часто пояснювати дитині, що він не врахував. Також помилково шкодувати щиро розкаювана дитя і видавати йому ще одну суму. Такий образ подій не допускає отримати цінний досвід і знімає відповідальність за наслідки вчинку.
До вашого відома
Від чого ж зобов’язаний залежати розмір видаваної на руки суми:
- від середніх сум, одержуваних ровесниками;
- від здібностей сім’ї;
- від домовленості з дитиною;
- від середнього рівня витрат;
- від віку малюка.
Від чого ж не зобов’язаний залежати розмір видаваної на руки суми:
- від придбаних відміток;
- від старання в сімейних справах;
- від поведінки (виключаючи останні випадки);
- від настрою батьків;
- від ступеня уваги батьків до дитини.
Якщо предки в розлученні, суми засобів, які вони надають дитині, різні. Як тоді бути?
Як правило, можуть з’явитися дві проблеми: повна відсутність матеріальної підтримки з боку колишнього чоловіка і, навпаки, задобрювання малюка дарами і засобами. В обох ситуаціях фінансове виховання малюка за допомогою кишенькових грошей вам допоможе. Якщо в родині фінансові проблеми, кишенькові засоби можуть послужити обмежувачем, тим резервним фондом, на який дитина може розраховувати. Якщо малюк мріє про деякий речі, запропонуйте йому запастися, наприклад, третина суми, решту доповісте самі. Якщо батько балує малюка, витрачаючи величезні засоби на подарунки, він надзвичайно шкодить не вам, а собі і своїй дитині. Дитина навчиться маніпулювати батьками, лицемірити, розцінювати інших по одязі і кількості іграшок. У даній ситуації мамі необхідно вести себе спокійно і продовжувати дотримуватися колишніх норм виховання. Головне, що повинні заважати зрозуміти ваша дитина і колишньої чоловік, – ви не бажаєте брати участь в даній грі.
Якщо ж колишньої чоловік готовий матеріально брати участь в житті сім’ї, допоможіть йому робити це конструктивно. Сядьте за стіл переговорів і складіть перелік потрібних витрат на малюка. Пам’ятайте, з плином часу пристрасті вляжуться, і водите себе благородно і стримано. Звичайно, проблема «дитина і гроші» важка, але ми сподіваємося, що частина відповідей на свої питання ви знайшли в цьому мат-ле.
Педагоги і психологи одностайні: готівку в дитячому кишені повинна бути обов’язково!